Hjemmelavet yoghurt

Fremstilling

Kog en passende mængde sødmælk i et par minutter.

Lad mælken køle ned til 45° C.

Tilsæt yoghurtstarter: 1 teskefuld græsk yoghurt naturel til 1 krus mælk. Pisk ud i mælken med et skoldet piskeris.

Hæld blandingen på en skoldet termokande.

Lad yoghurten stå i fred i 7-8 timer.

Hæld yoghurten over i en skål, og stil den i stuetemperatur, til den spises til frokost. (Den bør ikke stilles i køleskab - den er ikke så gavnlig, hvis den bliver kølet ned).

God yoghurt er:

Frisklavet, dvs. påbegyndt aftenen inden den skal spises.

Ikke sur.

Velformet, dvs. med en halvfast konsistens.

Dårlig yoghurt er:

Ikke velformet, dvs. enten umoden og derfor slimet, fordi temperaturen har været for lav eller modningstiden for kort eller tyk, grødagtig, fordi modningstiden har været for lang og/eller temperaturen for høj.

Sur, fordi modningstiden har været for lang og/eller temperaturen for høj.

Bitter, fordi yoghurten er for gammel, modningstiden var alt for lang eller pga. dårlig yoghurtkultur.

Lassi

Lassi er meget lettere at fordøje end yoghurt. Den stimulerer fordøjelsen og bør spises i slutningen af frokosten. Bland 1 del yoghurt med 1 - 3 dele vand. (Mere vand gør lassien lettere at fordøje). Yoghurten bliver først effektivt blandet med vandet, hvis man blender den!

Tilsæt:

honning eller rørsukker eller 
ingefær, kardemomme og rørsukker eller 
ingefær, spidskommen og salt eller
honning og rosenvand eller mynte. 

Kærnemælk:

Forbered lassi som beskrevet ovenfor med 1 del yoghurt og 1 del vand.

Pisk grundigt, indtil et smørlignende lag dannes på toppen af blandingen.

Skum det smørlignende lag fra. Det, der er tilbage er kærnemælk.

Bemærk. Kærnemælk kan kun fremstilles på denne måde, når yoghurten er fremstillet af uhomogeniseret mælk.