Termokandemiddag

Ingredienser

1/4 kop gule (afskallede) mingbønner
1/4 kop basmatiris
1 1/2 kop friske grøntsager
krydderier - f.eks. salt, peber, spidskommen, ingefær, gurkemeje.
1 spiseskefuld ghee
2 kopper vand.

Tilberedning

Skyl mingbønner og ris grundigt. Hæld vand i gryden og kog i nogle minutter. Skær grøntsagerne i småstykker, så de kan komme ned i termokanden. (Brug en madtermokande med stor åbning). Krydderierne varmes forsigtigt i ca. 1 skefuld ghee. Tilsæt de fintsnittede grøntsager og svits nogle få sekunder. Hæld i gryden med ris og mingbønner og kog i nogle få minutter. Hæld derefter blandingen på en skoldet termokande og luk den straks. Fire timer senere er maden kogt færdigt og klar til at blive spist.

Prøv dig frem med mængde og kogetid. Husk at mingbønner og ris suger meget vand. Tungere linser og bønner kræver længere kogetid og må koge lidt, inden ris og grøntsager hældes i. Tungere grøntsager som gulerødder og rødbeder kræver nogenlunde samme kogetid som risene og kan hældes i gryden sammen med risene. Spinat og andre lette grøntsager kan tilsættes nogle få sekunder inden blandingen hældes på termokanden (de skal lige varmes op).

At varme krydderierne korrekt, så deres fulde aroma og smag kommer frem, uden at de brænder på, er lidt af en kunst. Ghee'en må ikke være for varm. Begynd med hele krydderier som frisk snittet ingefær, hel sort peber, hel spidskommen og sennepsfrø. Varm dem en ad gangen, indtil de bliver lysebrune. Tilsæt så de stødte krydderier f.eks. ingefær, spidskommen, gurkemeje, kardemomme, peber. Følgende rækkefølge og kombination kan anbefales:

1) Sennepsfrø (indtil de popper)
2) Frisk snittet ingefær (indtil farven bliver lysebrun)
3) Hel spidskommen (indtil smagen kommer frem, og farven bliver lysebrun)
4) Gurkemejepulver (3-5 sek.)
5) Stødt sort peber (3-5 sek.)
6) Tilsæt dernæst vandet.

Følg i starten grundopskriften ovenfor. Variationer i opskriften vil hurtigt komme med erfaringen.